Zuidplein, Rotterdam
Participatie

Werken aan het Hart van Zuid

Het Zuidplein in Rotterdam gaat voor ruim € 300 miljoen op de schop met investeringen in gebouwen, woningen, de openbare ruimte en een sociaal programma. Iris advies organiseert de interactie met bewoners, ondernemers en belanghebbenden.

Van respect naar resultaat 

Ballast Nedam werd door de gemeente Rotterdam na een prijsvraag uitgekozen als samenwerkingspartner voor Hart van Zuid. Met het oog op de ruimtelijke procedures en draagvlak in de omgeving nodigde ontwikkelaar Ballast Nedam alle betrokkenen uit voor een interactief proces. ‘Help mee om de basisplannen uit te werken en te verbeteren.’ Dorine Cleton van Cleton & Com was onafhankelijk procesbegeleider. Zij zette twee methoden in. In publiek-private-buurt-samenwerking (PBBS) bedachten alle partijen samen alternatieve ideeën op basis van gelijkwaardigheid en respect voor elkaars belangen. In de bijeenkomsten werden honderden ideeën geoogst. Met de methode van value engineering (VE) werden de ideeën omgezet in concrete voorstellen. In groepen werden voorstellen gemaakt die de meeste (maatschappelijke) waarde toevoegen tegen de laagst mogelijke kosten. Ballast Nedam verwerkte de voorstellen in het structuurplan, het bestemmingsplan en de milieueffectrapportage. Zij zetten de interactieve aanpak voort met deelbijeenkomsten voor de eerste projecten, zoals het nieuwe zwembad, de uitbreiding van Ahoy en het Hoornbeek College.

Culturen

Iris advies hielp met de opzet en organisatie van de bijeenkomsten en de workshops. We werkten met facilitators uit de vele culturen die Rotterdam rijk is. De ideeën kregen meteen vorm met tekeningen van Jan Metz. We zorgden verder voor de communicatie over de aanpak.
De mensen op Zuid en hun ideeën werden open tegemoet getreden. Zo werd er vanuit verschillende belangen en culturen aan gezamenlijke oplossingen gewerkt. De participatie rond Hart van Zuid oogstte veel waardering van de deelnemers, de gemeente en de politiek in Rotterdam. Samen met Ballast Nedam maakten we een plan voor de verdere participatie en communicatie in de komende jaren.

 

Ideeën van bewoners voor talentontwikkeling

Ideeën van bewoners voor talentontwikkeling

 
Hart van Zuid
Bewoners werken samen met professionals
Hart van Zuid
Ideeën verbeelden
Hart van Zuid
Samen een top10 maken van waardevolle verbeteringen

Participatie werk

  • Werken aan het Hart van Zuid >

    Bewoners, ondernemers en instellingen op het Zuidplein werken samen met gemeente en ontwikkelaar aan hun ‘Hart van Zuid’.

    Aan het werk met Hart van Zuid
  • Bewoners maken wijkplan >

    In Wageningen werken De Woningstichting en de gemeente met de bewoners aan de vernieuwing van tuindorp Patrimonium.

    Bewoners maken wijkplan
  • ID voor Boschveld >

    Alle mensen die zich in hebben gezet voor het herstel van Boschveld in Den Bosch, spreken zich uit over de nieuwe identiteit.

    Boschveld in Den Bosch
  • Co-creatie versnelt De Grassen >

    Op een voormalige graszaadkwekerij in Vlijmen komt een woonwijk, ontworpen met de belangstellenden. 

    De Grassen
  • Handleiding participatie >

    Hoe betrek je stakeholders en bewoners bij je plannen? Iris advies en Akro Consult maakten een routeboek.

    Participatie handleiding
  • Fotostories: de ogen van bewoners >

    Hoe gebruiken mensen hun wijk? En wat kan er anders, beter? Kijk naar een wijk door de ogen van de bewoners.

    Participatie met fotoverhalen
  • Simulatiegame >

    De gemeente Best wil meer doen aan burgerparticipatie. Ambtenaren ontwikkelen hun vaardigheden met onze simulatiegame.

    Participatie training gemeente Best
  • Stakeholders denken mee met Strijp R >

    In een voormalige beeldbuisfabriek werkte Amvest met buurt, bedrijven en belanghebbenden aan het ontwerp voor Strijp R.

    Participatie voor herontwikkeling Strijp R in Eindhoven
  • Kies je architect >

    Bij de Woenselse markt in Eindhoven maken arbeidershuisjes plaats voor nieuwbouw. Bewoners kiezen hun eigen architecten.

    Participatie voor herstructurering Vredesplein, Eindhoven
  • 'Samen renoveren met bewoners' >

    “Hoe transformeer of renoveer je een wijk samen met bewoners?" Voor Renda, een platform voor renovatieprofessionals, schreef ik een artikel.

    Renda
  • Co-creatie voor de Waalkade >

    De gemeente Nijmegen en lokale ondernemers kregen in open ateliers en via social media 400 ideeën voor een betere Waalkade.

    Waalkade Nijmegen
  • Community planning in Sliedrecht >

    Tweehonderd bewoners en betrokkenen bij de Sliedrechtse Staatsliedenbuurt bepalen op een ontwerpfestival de toekomst van de wijk. 

    Staatsliedenbuurt Sliedrecht
  • Arkel transformeert betonfabriek >

    Co-creatie: bewoners van Arkel zetten zich samen met vakspecialisten in voor een nieuwe toekomst van 'hun' Betondak.  

    Arkel transformeert betonfabriek
  • Participatie  
    Participatie Door samenwerking en co-creatie tot betere oplossingen en draagvlak komen.
  • Gebiedscommunicatie  
    Gebiedscommunicatie Ontdek de kwaliteiten van een gebied. Werk aan acceptatie. En ontwikkel energie voor nieuwe plannen.
  • Merk & klant  
    Merk & klant Dit vindt de klant van uw plan. Zo komt uw merk tot leven.
  • Win-win  
    Win-win Onderlinge communicatie herstellen en samen werken aan win-win.
  • Zorg  
    Zorg Communicatie die inspeelt op de veranderingen in de wereld van cure & care.
  • Communicatiewerk  
    Communicatiewerk Gebruik onze praktijkervaring in redactie, woordvoering, social media, training … en nog veel meer!

Contact

Bas Schoemaker
+31 (0)654 234540
info@irisadvies.nl 
Plantsoenstraat 10, 7411 HT Deventer